کامپوزیت ونیر

بستن فاصله بین دندان ها، مرتب کردن جزئی دندان ها، تغییر رنگ و غیره از جمله مواردی هستند که افراد زیادی بابت آن ها به مطب های دندانپزشکی مراجعه می کنند. اما باید در نظر داشت که تمام این مزایا در صورت انجام روند درمانی به دست دندانپزشک متخصص و دارای مهارت ایجاد می شوند. همچنین اگر به توصیه های دندانپزشک توجه شود و فرد بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت کند، می تواند تا مدت زمانی طولانی از داشتن دندان هایی زیبا و درخشان لذت ببرد.

این تکنیک درمانی نسبتاً ساده است و از روش‌های درمانی تهاجمی دندان محسوب نمی‌شود، اغلب اوقات در حین یا بعد از عمل، احساس درد و ناراحتی زیادی به فرد دست نمی‌دهد.

دلایلی که ممکن است به ونیرهای کامپوزیت دندان احتیاج داشته باشید:

  • وجود دندان‌های شکسته
  • دندان‌هایی با شکل غیرطبیعی
  • عدم هم‌ ترازی دندان‌های بالایی و پایینی

محدودیت‌های استفاده از ونیرهای کامپوزیت به شرح زیر است:

  • عادت‌های نادرست مانند دندان قروچه شبانه
  • تماس و ارتباط غیرطبیعی بین دندان‌های بالا و پایین
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • ساختارهای غیر طبیعی مینای دندان

ماندگاری

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که اگر ازونیر های کامپوزیتی به خوبی مواظبت کنید، ۸۰ تا ۸۹ درصد یا کل آن بعد از گذشت حتی ۵ سال سالم می‌ماند.

ونیرهای کامپوزیت ظاهری شفاف و طبیعی دارند اما ظاهر لمینیت بسیار طبیعی تر است. لمینیت در برابر لکه به‌خوبی مقاوم است اما کامپوزیت در طول زمان لکه‌ها را به خود جذب می‌کند.

 

 

 

کامپوزیت ونیر

 

قبل از انجام کامپوزیت دندان چه باید کرد؟

مطمئناً کامپوزیت دندان مثل هر تصمیم گیری دیگری در مورد زیبایی از این قاعده شک و تردید مستثنی نیست. قبل شروع فرایند و انتخاب نوع آن باید با پرسش سوالاتی فهمید که آیا انجام این روش برای فرد مناسب است یا خیر. در جلسه با دندانپزشک با معاینات لازم علاوه بر پاسخگویی به سوالات فرد، مطمئن می شود که فرد از نظر سلامت لثه مشکلی جز مشکلات دندانی نداشته باشد. در ابتدا فرد مورد معاینه کامل دهان قرار می گیرد.

در صورت مشاهده التهاب باید قبل از شروع کار، این مشکل برطرف شود و سپس برای کامپوزیت دندان اقدام شود. همچنین در این جلسه خواسته های فرد مورد بررسی قرار می گیرد و انتظارات وی از کامپوزیت دندان مشخص می شود.

 

 

 

 

لمینیت

ونیرهای کامپوزیتی تنها ماده موجود برای ترمیم دندان نیستند. رزین‌های چینی یا لمینیت یکی دیگر از روش‌های محبوب هستند. وظیفه هر دو ونیر کامپوزیتی و چینی بهبود لبخند شما است. انتخاب بین این دو با توجه به بودجه و میزان مینای دندان شما توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد.

لمینیت  شامل یک پوسته نازک سرامیکی به قطر ۵_4 دهم میلیمتر است که به ضخامت یک پوسته تخم مرغ است و با تراش خیلی کم و حداقل آسیب به دندان ،روی دندان چسبانده میشود برای تغییر رنگ، شکل و یا سایز دندان که در کل برای زیباسازی دندان انجام می‌شود.مهمترین مزیت لمینیت سرامیکی، استحکام بالا و مقاومت بسیار عالی نسبت به تغییر رنگ میباشد.

نگهداری از لمینیت خیلی شبیه به حفظ و نگهداری دندانهای طبیعی است با همان روشهای مسواک زدن و … معمولا دندانپزشکان شما را به استفاده از خمیردندانهای دارای فلوراید و مسواک نرم توصیه میکنند. شما باید یک هفته بعد از نصب لمینیت به دندانپزشک مربوطه مراجعه کنید برای چک کردن کارکرد لمینیت و واکنش دهان شما به آن. اگر شما هیچ مشکلی هم نداشته باشید، باز هم بهتر است این ویزیت بعد از یک هفته برای اطمینان از سلامتی دندانها و دهان شما، انجام شود. اگر شما عادت به ساییدن دندانها (دندان قروچه) و یا فشار دادن دندانها دارید، دندانپزشک به شما یک محافظ دندانی خواهد داد که دندانهای شما را مخصوصا در خواب محافظت کند.

مراحل لمینیت دندان

جلسه اول: در جلسه اول پزشک متخصص وضعیت دهان و دندان شما را مورد بررسی قرار می دهد. پس از معاینه دقیق و مشخص شدن قابل انجام بودن لمینیت سرامیکی، قالبگیری اولیه انجام می شود در این مرحله رنگ و فرم لمینت ها را با مشاوره از پزشک خود مشخص میکنید.

 

جلسه دوم: در جلسه دوم، پزشک دندان را تراش داده و  قالب نهايی را میگیرد .

جلسه سوم: پس از مدتی لمینیت های اصلی ارسال میشود. لمینیت ها امتحان میشوند و اگر نیاز به اصلاحات نداشت سپس با سمان مخصوص (چسب مخصوص) با ظرافت تمام چسبانده میشوند. ظرافت اجرای لمینیت بر روی دندان هایتان میتواند زیبایی قطعی دندان ها را تایید کند. لازم به ذکر است که هر کدام از جلسات اهمیت ویژه ای دارند.

تفاوت لمینیت و کامپوزیت دندان

 

  • لمینت سرامیکی از نظر رنگ و استحکام ماندگاری بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.
  • برای لمینیت سرامیکی لازم است حدود نیم میلیمتر از دندان تراشیده می شود. در  کامپوزیت دندان این اتفاق نمی افتد.
  • لمینیت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود. و پس از امتحان در دهان از لحاظ فرم و نشست به لابراتوار جهت گلیز (لعاب) ارسال می شود. و در مرحله بعدی با سمان (چسب) مخصوص چسبانده می شود. ولی لمینیت کامپوزیتی معمولا” نیاز به تراشیده شدن دندان ندارد.
  • قیمت کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است.
  • میانگین عمر لمینت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت دندان است.

آیا لمینیت در شکستگی و پریدگی مقاوم است؟

لمینت به طور کلی مقاوم است. اگرچه حفظ آن بستگی به مراقبت شما از دندان هایتان دارد. به تجربه ثابت شده است که از میان انواع لمینیت، لمینت سرامیک نوع IPS Empress بیشتر از انواع دیگر در برابر شکستگی مقاوم هستند. استحکام این نوع لمینت بسیار خوب است. بنابراین می توان گفت که اگر از دندان هایتان به خوبی مراقبت کنید و غذاهای سفت نخورید، لمینت دچار شکستگی نخواهد شد.

لمینیت دندان

چه عواملی بر طول عمر لمینت دندان تاثیر می‌گذارند؟

برای اینکه بتوانید به افزایش طول عمر این پروتزها کمک کنید بهتر است عواملی که می توانند روی ماندگاری و دوام آن ها تاثیر داشته باشند را بشناسید. به طور کلی مهمترین عوامل این ها هستند:

  • عادات غذایی
  • بهداشت دهان و دندان
  • پوسیدگی دندان در اطراف و زیر لمینیت ها
  • برخورد اشیاء به صورت
  • دندان قروچه
بیلیچینگ

بیلیچینگ

برای سفید کردن دندان به‌ طور کلی از سه روش مرسوم می توان استفاده کرد. ونیر کامپوزیت ، لمینت دندان و بلیچینگ دندان. شاید بتوان گفت بلیچینگ بدون ریسک ترین راه برای سفید کردن دندان ها می باشد. در این روش، دندان‌ها بسته به‌ نوع جنس و شدت زردی، تغییر رنگ دو سه درجه‌ای پیدا می کنند. این تغییر رنگ به‌ هیچ وجه به ‌اندازه روش لمینت و کامپوزیت نیست و تنها با شدت کمتری می تواند دندان ها را سفید کند. با این حال برای ‌آن‌ که بلیچینگ، موفق و با تاثیرگذاری بیشتری باشد، توصیه می گردد که در چند مرحله صورت گیرد.

موارد زیر را می توانیم از مزیت ها و فواید بلیچینگ دندان در نظر بگیریم:

  • بلیچینگ در مطب دندانپزشکی می تواند سریع ترین روش برای سفید کردن دندان ها به شمار بیاید.
  • در طول روند انجام بلیچینگ هیچگونه درد و ناراحتی برای بیمار وجود ندارد.
  • این روش هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی کند.
  • هزینه بلیچینگ در مقایسه با سایر روش های درمانی مشابه، کمتر می باشد.

اقدامات قبل از بلیچینگ

قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندان های پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم‌ که بلیچینگ بر روی پر کردگی‌ها، روکش‌ها، لمینت ها و نواحی زرد ریشه ناشی‌ از تحلیل لثه تاثیری ندارد.
قبل از اقدام به بلیچینگ، انجام جرمگیری(در صورت وجود جرم) و برساژ به نتیجه گیری بهتر می‌انجامد.

انواع روش بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به دو حالت کلی قابل انجام است که در زیر به آن ها اشاره شده است

تری بیلیچینگ

بلیچینگ در خانه (home bleaching)

بلیچینگ و سفید کردن دندان ها در منزل زیر نظر متخصص و توسط بیمار انجام می شود. در این‌روش، دندانپزشک از دندان های‌ شما، قالب دقیقی تهیه می کند و از روی قالب تهیه شده، در لابراتوار دندانسازی، تری های پلاستیکی نازک و شفافی ساخته می شودکه ژل‌های بلیچینگ را طیق دستور دندانپزشک در آن قرار می دهید. در نهایت پس از گذشت چند هفته و پس از استفاده از ژل مربوطه طبق دستور العمل دندانپزشک، دندان ها به سفیدی مورد نظر می رسند.

روش سفید کردن دندان ها در مطب (office bleaching)

دراین روش دندانپزشک ابتدا با استفاده از ژل مخصوص، لثه ها را به منظور محافظت می پوشاند، لب بیمار نیز توسط دهان بازکن مخصوص کنار زده‌شده و کاملا محافظت می شود. سپس ژل مخصوص بلیچینگ  با دقت بر روی دندان ها گذاشته می شود.

مدت زمان انجام بلیچینگ

درمان بلیچینگ در یک جلسه یک ساعته قابل انجام است. اما با توجه به بررسی دندانپزشک متخصص شاید برخی از افراد برای به دست آوردن نتیجه درمانی مورد نظر خود، لازم باشد که طی 2 و یا 3 جلسه به انجام بلیچینگ دندان بپردازند.

 

ماندگاری بیلیچینگ

انجام بلچینگ نزد دندانپزشک متخصص و توجه بیمار به توصیه های دندانپزشک خود می تواند سبب شود که بلیچینگ تا حدود 1 سال دوام داشته باشد. نوشيدن زياد قهوه و چاي پررنگ، سيگار کشیدن، استفاده زياد از نوشابه‌ها و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، مدت زمان دوام بلیچینگ را کاهش می دهند. لازم به ذکر است که بلیچینگ درمانی است‌ که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان ها به صورت دائمی سفید بمانند.