درمان ریشه

پالپ یا عصب چیست؟
 

قسمت اعظم ساختمان دندان را عاج تشکیل می‌دهد، درون عاج فضایی وجود دارد که شامل عصب و شبکه مویرگی است که اصطلاحاً به آن پالپ گفته می‌شود. پالپ از شاخه‌های اصلی اعصاب و عروق در انتهای ریشه منشعب می‌شود و از درون کانالهایی که در ریشه وجود دارد به این فضا می‌رسد. حس، تغذیه، عاج سازی و دفاع میکروبی از اعمال پالپ بشمار می‌آیند. این بافت نرم ممکن است تحت تأثیر میکروبها، عفونی شده و عفونت را در مسیر ذکر شده به استخوان اطراف ریشه منتقل کند، در چنین مواردی تمام این بافت توسط دندانپزشک برداشته شده، محفظه پالپ و کانالها تمیز و به نحو مطلوبی پر می‌شود. 

علائم پالپ بیمار
 

معمولاً دندان دردناک بوده و یا به غذاها و نوشیدنیهای گرم و سرد حساسیت زیاد نشان می‌دهد. برخی از علائم پالپ، شامل درد ادامه‌دار به هنگام نوشیدن مایعات سرد و یا گرم، درد خود بخودی، درد هنگام جویدن و یا حتی موقع دراز کشیدن می‌باشد. گاهی نیز با توجه به سیر بیماری پالپ، ممکن است بیمار درد نداشته باشد و بدون علامت باشد که در این مواقع معاینات پرتونگاری که حین مراجعات منظم شش ماهه صورت می‌گیرد موجب تشخیص زودرس می‌شود. علائم ظاهری پالپ بیمار ممکن است وجود پوسیدگی عمیق و یا وجود ضایعه در انتهای ریشه، تورم و یا تخلیه چرک از دندان و یا انتهای آن باشد. 

 

درمان ریشه دندان یا عصب کشی چیست؟

درمان ریشه دندان به درمان دندان‌هایی که تروما(ضربه)، منجر به آسیب عروق انتهای ریشه دندان شود یا ارتباط دندان را با عروق عصبی مختل سازد و بازسازی با درمان های تکمیلی و ثابت سازی محیا نشود، شکستگی که پالپ دندان را درگیر کند و یا به آن نزدیک باشد و امکان احیای پالپ و عصب دندان وجود نداشته باشدو پوسیدگی عمیق منتهی به بافت های عصبی و پالپ دندان است گفته می‌شود. این درمان با خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن دندان صورت می‌گیرد.

درمان ریشه

نحوه معالجه ریشه دندان و مراحل درمان
 

بعد از انجام بی حسی (درمواردی که نیاز باشد)، درمان شامل مراحل زیر می باشد:

-مرحله اول: دستیابی به کانال

-مرحله دوم: تعیین طول ریشه

-مرحله سوم: تمیز کردن و شکل دادن کانال ها

-مرحله چهارم: پرکردن کانال

-مرحله پنجم: ترمیم دائم

هدف از درمان ریشه دندان از بین بردن درد و عفونت درون دندان و همچنین حفظ دندان به جای کشیدن و جایگزین کردن دندان مصنوعی است. همچنین تعداد کانال‌ها در دندان‌ها متفاوت است ولی روند کلی درمان برای همه دندان‌ها یکی است. درمان ریشه دندان بنا به سختی کار معمولا نیازمند یک یا دو جلسه ملاقات با دندانپزشک می‌باشد.

آیا پس از درمان ریشه درد وجود دارد؟

معمولاً به دنبال درمان ریشه دندان، از چند ساعت تا چند روز به درجاتی ممکن است دندان، درد داشته باشد که با تجویز داروهای مسکن برطرف می‌گردد و جای نگرانی ندارد و دندانی که درمان ریشه شده و هنوز درد دارد را نباید کشید. در این موارد بهتر است که از فشار آوردن بر روی دندان مزبور برای مدتی خودداری نمود. 

مراقبت‌های بعد از درمان ریشه دندان به چه صورت است؟

پس از درمان ریشه، دندان عصب کشی شده را مانند سایر دندان‌ها تمیز کرده و توصیه‌های پزشک را برای گرفتن نتیجه مطلوب انجام دهید. در اینجا به مواردی از مراقبت‌های بعد از درمان ریشه دندان اشاره می‌کنیم.

  • تا 2 ساعت بعد از درمان ریشه دندان از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • مسواک زدن دندان ها را به صورت مرتب روزی دو مرتبه و حداقل 2 دقیقه فراموش نکنید.
  • آنتی بیوتیک و داروهای تجوز شده توسط پزشک به طور کامل استفاده شوند.
  • دندانی که درمان ریشه شده است شکننده است و باید حتما روکش شود.
  • برای تمیزکردن میان دندان ها از نخ دندان استفاده کنید.
  • پس از درمان ریشه دندان شاهد ایجاد التهاب در اطراف ریشه دندان و متعاقبا درد هستیم این علائم طبیعی بوده و پس از گذشت مدتی بهبود می‌یابد و برای تسکسن درد و التهاب مصرف مسکن توصیه می‌شود.
  • در صورت بروز علائمی چون آبسه دندانی، تب، بی حالی و اشکال در بلع در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا اقدامات درمانی لازم بعمل آید.
درمان ریشه