پروتز دندان

انسان‌ها ممکن است تحت شرایط مختلفی شکل و شمایل و سلامتی دندان‌های خود را از دست بدهندو چینش زیبای دندان‌ها را از بین ببرندو می توان با استفاده ار پروتز آن ها را رفع کرد که پروتزهای دندانی می توانند امکان جویدن و بلع مناسب، حفظ کیفیت استخوان فک، مراقبت از اجزای بسیار کوچک دندان‌های اصلی، طراحی لبخند زیبا، افزایش کارایی دهان و دندان و در کل بالا بردن کیفیت زندگی افراد اشاره کرد.

انواع پروتز دندان

  1. پروتز ثابت
  2.  پروتز دندان متحرک

 

 

پروتزهای دندانی ثابت

لمینیت

پروتز های دندانی ثابت

روکش وبریج همان پروتز ثابت دندانی بر روی یک دندان یا چند دندان مشترک دارای ریشه اصلی قرار می‌گیرد. این نوع پروتزها ظاهری بسیار مشابه دندان اصلی داشته و حتی‌الامکان با رنگ و طرح دندان هر فرد هماهنگ می‌شوند.

روکش تک واحدی

این روکش مناسب تک دندان‌هایی است که دارای پوسیدگی بسیار زیادی بوده‌اند.

بریج ثابت دندان

این مدل از روکش‌های دندانی ثابت که به نام بریج شناخته می‌شوند قادر به پوشش دهی یک یا چند دندان به‌صورت هم‌زمان هستند. به‌طور معمول این مدل روکش‌ها مناسب افرادی است که چندین دندان را در یک ردیف از دست داده‌اند. برای این دسته از افراد استفاده از بریج ها مزیت بزرگ‌تری داشته زیرا می‌تواند یک یا چند دندان که کنار هم نیستند ولی در یک ردیف دندانی قرار دارند را پوشش دهند. بدین ترتیب تفاوت میان دندان‌های اصلی و روکش مشخص نشده و چینش و زیبایی دندان‌ها به هم نمی‌خورد و کارایی سایر دندان‌ها نیز بالاتر می رود.

 

پروتز متحرک

 

پروتزهای دندانی متحرک

پروتز های دندانی متحرک

پروتزهای دندانی متحرک از خانواده دندان‌های مصنوعی قدیمی هستند که می‌توانند بر روی دندان قرار گرفته و در صورت نیاز از محفظه دهانی خارج شوند.

پروتز دندانی پارسیل

این نوع از پروتزهای دندانی متحرک نوعی روکش متحرک تکه‌ای هستند.

 

پروتز کامل دندان

پروتزهای کامل دندانی مناسب استفاده افراد مسن یا بیمارانی است که به‌یکباره دندان‌های خود را از دست داده‌اند.

 

پروتز دندان اوردنچر

اوردنچرها نیز از خانواده دندان‌های مصنوعی متحرک هستند با این تفاوت که بر روی دو پایه دندانی یا تعدادی پایه ایمپلنتی قرار می‌گیرند.